Gyanújelek és fejlődésmenetek 

Mire érdemes odafigyelni 0-3 hónapos korban.

Gyanújelek:
-nem reagál a környezetére,
-egy irányba fordítja fejét, hosszabb ideig nem képes fejét közepén tartani,
-sokat sír, nyugtalan, nem lehet megnyugtatni, sírása egyvonalú, nem megkülönböztethető,
-kezei szoros ököltartásban, később nem kezdődik meg az ököl nyitogatása,
-tárgyak iránt nem érdeklődik, fejét hangra nem emeli, nem fordítja, nem gügyög,
-szemével nem követ, anyja arcát nem követi, szemkontaktust nem veszi fel,
-aszimmetrikus testmozgások, rugdalózások, erősen csak az egyik oldalát használja,
-alsó végtagjait nehezen mozgatja,
-alvása eltérő, vagy nagyon sokat vagy nagyon keveset alszik,
-nagyon feszes vagy nagyon laza az izomtónusa,
-szoptatási nehézségek, folyamatos félrenyelések.

Mire érdemes odafigyelni 3-6 hónapos korban.

Ebben az időszakban megindul babánknál a hatalmas érdeklődés a magát körülvevő környezete iránt.
Tárgyakért nyúl, hasról-hátra, hátról-hasra fordul, megindul a kúszás. Gagyarászik, hangjával játszadozik. Tükörben hason fejét emelve nézegeti magát nevetgél. Ebben az időben már több időt tölt hason fekvésben, felnyomja magát alkartámaszba, hogy úgy figyelgesse nézegesse mi történik körülötte. Sírása megkülönböztethető (éhes, álmos, fáj valamilye).
Kihangsúlyoznám, hogy minden gyermek fejlődése más és más viszont az adott jelek észrevételénél érdemes szakembert felkeresni!
Eltérések ebben az időszakban:


-szem kontaktus nem veszi fel,
-ököltartás még mindig fenn áll, nem nyitogatja kézfejét, nem nyúl tárgyakért,
-nem kezd el gőgicsélni
-hason fejét nem emeli, nem képes sokáig megtartani,
-nem forog, hasról-hátra, hátról-hasra,
-nem indul be a kúszás, aszimmetrikusan kúszik, karjain nem képes támaszkodni, csak a karjaival vagy csak lábaival akar előre haladni,
-mozgása nem aktív,
-sokat sír, nyugtalan, differenciálatlan a sírás,
-anyát nem különbözteti meg az idegenektől, szemkontaktust nem veszi fel, nem tartja, mosolygást nem viszonozza.

Mire érdemes odafigyelni 6-9 hónapos korban. 

Ebben az időszakban indul be a mászás, most már egyre kevesebb időt töltenek a babák a hátukon. Megindul a négykézláb helyzet felvétele. Négykézláb helyzetből mindkét oldalra elindul a kiülés. Tud tapsolni, játékokat össze ütögetni, pakolászni.
Kihangsúlyoznám, hogy minden gyermek fejlődése más és más hiszen nem vagyunk egyformák, viszont a következő gyanújelek észrevételekor érdemes konduktorhoz fordulni:


-kúszás, még mindig nem indult be, aszimmetrikus a kúszás (egyik oldalát jobban használja, csak a kezekkel húzza magát, csak a lábakkal akarja tolni magát)
-nem emelkedik négykézláb állásba, nem próbálkozik a mászással,
-erős nyálzás
-a kezei ököltartásban vannak kúszás közben
-négykézláb helyzetben, túlságosan szétcsúsznak lábai, kezei nehezen nyújthatóak
-nem próbálkozik a kiüléssel, ülésben túlságosan előre dől, kezein támaszkodik
-kúszás helyett hason kezeivel lábaival repked (fel-le rugózik)
-kimarad a kúszás és elkezd mászni, felül, feláll (túl gyors fejlődés esetén)
-nem gagyarászik, nem mosolyog, nem néz rá édesanyjára.


Beszédfejlődés menete 1 hónapostól a 6 éves korig.

 Fontos tudni, hogy ez egy általános felsorolás és minden gyermek fejlődésmenete eltérő.

 Beszédfejlődés szakaszai: 

  • 1 hónap: figyeli a hangokat
  • 2 hónap: megjelenik a mosoly 
  • 3 hónap: megismeri szüleit, a hallott hang irányába fordítja fejét 
  • 4 hónap: hang hallatára válaszként hangoztat (kacag, gőgicsél) 
  • 5 hónap: arckifejezésekre reagál, mozgást követi
  • 7-9 hónap: tudatosul benne a nem, mint tiltószó, próbálja utánozni a beszédet, szótagokat ismételget, sokat gagyog pl.: babababa, gagagaga, gesztusokat utánoz 
  • 10-11 hónap: megjelenhetnek egyszerű szavak pl.: mama, baba
  • 12-13 hónap: gesztusokkal játszik, utánozza a szavakat, elkezdi nevét megtanulni, megért már sok mindent, egyszerűbb kérést teljesít, állathangokat utánozza
  • 14-15 hónap: szavakat elkezdi helyesen használni 3-5 szót tud mondani, hol van a maci? kérdésre határozottan oda mutat
  • 16-18 hónap: újabb szavak jelennek meg, Apa, Anya is megjelenik, egyre több tárgy nevét ismeri (5-10 szókezdemény) 
  • 19-26 hónap: 50 szavas szókincs, megjelennek a kétszavas mondatok, követi az utasításokat 2,5-3 éves: megérti a szóbeli és testbeszéddel megmutatott közléseket, 400 szót ismer 100-200 szót használ, ragokat és a névmásokat helyesen használja4 éves: játszik a szavakkal, 4-5 szavas mondatokat mond, szókincse 1000-2000 szóból áll, a beszéde már teljesen érthető, idegenek számára is, történeteket kreál, mesél 
  • 5 éves: helyesen kapcsolja össze a szavakat, aktív szókincs 2000 szóra növekszik, elismétel hallott történeteket kiejtés szinte teljesen tiszta, szótagolva beszél, használja a jövő időt
  • 6 éves: elvont fogalmakat is megérti, minden hangot tisztán ejt 3000 szavas aktív szókincs, közlései rugalmasak, nyelvtanilag helyesen beszél, kívülről tud mondókákat verseket, énekeket, megérti a téri viszonyokat